Bøger
Snoezelen I Danmark v. Snoezelnetværk i Danmark, 2022
Klik her og bestil bogen. Pris: 115,- kr. plus forsendelse og moms
Resumé: Bogen Snoezel i Danmark er en bog der har været længe undervejs og nu er den her endelig. I mange år har der været et stort ønske om at få mangfoldiggjort viden og erfaring omkring brugen af konceptet Snoezelen, denne bog er her nu. Bogen blev udgivet september 2022 og inddelt i 4 områder. Den beskriver den historiske udvikling af snoezel konceptet, gennemgår nervesystemet den bagvedliggende anatomi og har praksisnære beskrivelser. Forfatterne til bogen er 35 tværfaglige kompetente og forskellige fagpersoner der alle har berøring med snoezelen i deres professionelle virke.
Del 1 giver indblik i begrebet snoezelen, den historiske udvikling og hvordan forskellige faggrupper anvender snoezel i deres respektive arbejde med mennesker. Der er gennemgang nervesystemet, sansemønstre og ledsagerens rolle i snoezel aktiviteten. Del 2 er fortællinger fra praksis, der hver især beskriver hvordan snoezelen anvendes på tværs af fag og målgrupper, institutioner, borgernes egne hjem og lokalområder. Der er i denne del af bogen beskrivelser fra bl.a. fødestuer, specialskoler for mennesker med autisme og ADHD, aktivitetscentre for mennesker med fysisk og psykisk udviklingshæmning, samt mennesker med stress og demens. I del 3 gennemgås den danske Snoezel konsulent uddannelse og der er en beskrivelse af de 4 første holds afgangsprojekter. Som en del af afgangsprojekterne skulle grupperne bl.a. udfærdige et produkt. En af grupperne, har udarbejdet en hjemmeside, med råd og vejledning om hvordan snoezelen kan anvendes i hverdagen med let tilgængelige remedier. En anden gruppe har lavet en implementering manual for snoezel tænkning. Den tredje gruppe har udarbejdet en manual for undervisningsmateriale, der kan anvendes til undervisning af forskellige målgrupper.Den sidste gruppe har udarbejdet en grundbog om sanserne og snoezelen.
Del 4 er en beskrivelse af 8 forskellige snoezelhuse i Danmark, deres respektive historie og udvikling.
Bogen er den første på dansk og giver et godt indspark med inspiration til Snoezel verdenen om, hvad det er og hvordan det kan anvendes både i Snoezelhuse/-rum og 24/7.
En bog der absolut bør læses, hvis man har ønsker om at integrerer Snoezelen som en del af en kulturel del i det pædagogiske og omsorgsmæssige arbejdet med sårbare mennesker i alle aldre. Læseren behøver ikke at have forudsætning i arbejdet med sansestimulation og Snoezel. Man kan kun lade sig inspirere og blive klogere på de forskellige Snoezel tilgange.
Rigtig god læselyst og tak til AntoniusFonden for støtte til bogens udgivelse
Læring med kroppen forrest v. Kjeld Fredens, 2018
Sansestimulation hos voksne v. Birgitte Gammeltoft, 2019
Sansemotorik og samspil - forstå børn, der er svære at forstå
v. Connie Nissen, 2016
v. Connie Nissen, 2016
Den følsomme hjerne v. Susan Hart, 2009
Lev sanseligt v. Winnie Dunn, 2012
Afspænding, ro og berøring v. Kerstin Uvnäs Moberg, 2006
Hjerne, liv og læring v. Peter Thybo
Snoezelen 7.0, De Ilse Methode v. Ilse Achterberg (Engelsk)
Klik her og bestil bogen. Pris: 350 kr. eks. moms, forsendelse og indpakning
Klik her og bestil bogen. Pris: 350 kr. eks. moms, forsendelse og indpakning
Interoception - the eighth sensory system v. Kelly Mahler (Engelsk)
How to make a Sensory room for people living with dementia
v. Lesley Collier, ergoterapeut & Anke Jacobs, indretningsarkitekt
Håndbogen kan hentes her:
v. Lesley Collier, ergoterapeut & Anke Jacobs, indretningsarkitekt
Håndbogen kan hentes her:
Sensational Kids v. Lucy Jan Miller
Resumé: Bogen er skrevet som en guide til forældre, der har børn med Sensory Processing Disorder (SPD). Den er skrevet i et lettilgængeligt engelsk, hvilket sandsynligvis hænger sammen med at Doris A. Fuller har været medforfatter. Lucy Miller lægger meget vægt på at arbejde familieorienteret og tværfagligt. Forældrene opfodres til, at kæmpe for barnets rettigheder og finde ”de rigtige” fagpersoner, som tror på og støtter dem i deres kamp for at få en afklaring på barnets vanskeligheder og en fremadrettet interventionsplan.
Bogen er fyldt med eksempler på børn med SPD og deres vanskeligheder, hvilket antyder at Lucy Miller er en forsker der stadig har børn imellem hænderne og lærer meget af at lytte til forældrene.
Resumé: Bogen er skrevet som en guide til forældre, der har børn med Sensory Processing Disorder (SPD). Den er skrevet i et lettilgængeligt engelsk, hvilket sandsynligvis hænger sammen med at Doris A. Fuller har været medforfatter. Lucy Miller lægger meget vægt på at arbejde familieorienteret og tværfagligt. Forældrene opfodres til, at kæmpe for barnets rettigheder og finde ”de rigtige” fagpersoner, som tror på og støtter dem i deres kamp for at få en afklaring på barnets vanskeligheder og en fremadrettet interventionsplan.
Bogen er fyldt med eksempler på børn med SPD og deres vanskeligheder, hvilket antyder at Lucy Miller er en forsker der stadig har børn imellem hænderne og lærer meget af at lytte til forældrene.
Sanseintegration hos børn v. Alice Jean Ayres
Resumé: Sanseintegration hos børn beskriver og forklarer sammenhængen mellem forstyrrelser i sansebearbejdning og lærings- og trivselsvanskeligheder hos børn med sanseintegrative dysfunktioner. Bogen oversætter hovedideerne i sanseintegrationsteorien og de forskellige behandlingsformer til almindeligt sprog og beskriver klart karakteren af sanseintegrative dysfunktioner, samt hvordan disse subtile problemer vanskeliggør dagligdagen for børn med disse lidelser og deres forældre, og hvad man kan gøre for at hjælpe.
Denne 2. udgave af bogen er en 25 års jubilæumsudgave tilegnet mindet om A. Jean Ayres. Hun var en foregangskvinde, hvis livsværk grundlæggende har haft betydning for mange familier verden over og har inspireret generationer af terapeuter i deres arbejde med forståelse og behandling af mennesker med sanseintegrative dysfunktioner.
Bogen henvender sig primært til forældre, men har også en bred målgruppe af professioner, bl.a. ergo- og fysioterapeuter, pædagoger, lærere, læger, sygeplejersker, psykologer og psykiatere.
Resumé: Sanseintegration hos børn beskriver og forklarer sammenhængen mellem forstyrrelser i sansebearbejdning og lærings- og trivselsvanskeligheder hos børn med sanseintegrative dysfunktioner. Bogen oversætter hovedideerne i sanseintegrationsteorien og de forskellige behandlingsformer til almindeligt sprog og beskriver klart karakteren af sanseintegrative dysfunktioner, samt hvordan disse subtile problemer vanskeliggør dagligdagen for børn med disse lidelser og deres forældre, og hvad man kan gøre for at hjælpe.
Denne 2. udgave af bogen er en 25 års jubilæumsudgave tilegnet mindet om A. Jean Ayres. Hun var en foregangskvinde, hvis livsværk grundlæggende har haft betydning for mange familier verden over og har inspireret generationer af terapeuter i deres arbejde med forståelse og behandling af mennesker med sanseintegrative dysfunktioner.
Bogen henvender sig primært til forældre, men har også en bred målgruppe af professioner, bl.a. ergo- og fysioterapeuter, pædagoger, lærere, læger, sygeplejersker, psykologer og psykiatere.
Om børn og unge med ADHD v. Per Hove Thomsen
Resumé: Børn med ADHD har svært ved at koncentrere sig. De er hyperaktive og impulsive. Omgivelserne føler sig ofte magtesløse og frustrerede over disse børns vanskeligheder og adfærd. []Om børn og unge med ADHD[] giver en grundig gennemgang af forskellige interventions- og behandlingsmodeller, som kan anvendes i skolen, i fritidsordningen og i barnets hjem.
Bogen berører mange facetter af behandlingen, herunder medikamentel behandling, psykoterapi samt behandling i tæt samarbejde med barnets omgivende miljø, for eksempel i form af forældre- grupper og familieterapi. Gennem hele bogen illustreres modeller og metoder ved eksempler fra behandlingsforløb med forældre, børn og pædagoger. Bogen henvender sig til alle, der har berøring med børn og unge med ADHD: pædagoger, lærere, psykologer, psykiatere, sygeplejersker, læger og forældre. Dorte Damm er psykolog på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov.
Hun er specialist i børneneuropsykologi og psykoterapi. Per Hove Thomsen er professor ved Aarhus Universitet og overlæge på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov. Han har i flere år beskæftiget sig indgående med såvel ADHD som andre børne- og ungdomspsykiatriske forstyrrelser. Af Per Hove Thomsen er tidligere udkommet “Om børn og unge med depression” (sammen med Merete Juul Sørensen) og “Om børn og unge med tvangssymptomer”
Resumé: Børn med ADHD har svært ved at koncentrere sig. De er hyperaktive og impulsive. Omgivelserne føler sig ofte magtesløse og frustrerede over disse børns vanskeligheder og adfærd. []Om børn og unge med ADHD[] giver en grundig gennemgang af forskellige interventions- og behandlingsmodeller, som kan anvendes i skolen, i fritidsordningen og i barnets hjem.
Bogen berører mange facetter af behandlingen, herunder medikamentel behandling, psykoterapi samt behandling i tæt samarbejde med barnets omgivende miljø, for eksempel i form af forældre- grupper og familieterapi. Gennem hele bogen illustreres modeller og metoder ved eksempler fra behandlingsforløb med forældre, børn og pædagoger. Bogen henvender sig til alle, der har berøring med børn og unge med ADHD: pædagoger, lærere, psykologer, psykiatere, sygeplejersker, læger og forældre. Dorte Damm er psykolog på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov.
Hun er specialist i børneneuropsykologi og psykoterapi. Per Hove Thomsen er professor ved Aarhus Universitet og overlæge på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov. Han har i flere år beskæftiget sig indgående med såvel ADHD som andre børne- og ungdomspsykiatriske forstyrrelser. Af Per Hove Thomsen er tidligere udkommet “Om børn og unge med depression” (sammen med Merete Juul Sørensen) og “Om børn og unge med tvangssymptomer”